کد مطلب:129990 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

رسیدن فرستاده ی ابن زیاد به مدینه
ابن زیاد ملعون پیكی را برای بردن خبر شهادت حسین (ع) نزد عمرو بن سعید بن عاص والی مدینه فرستاد. این فرستاده عبدالملكب ن ابی الحدیث سلمی [1] یا عبدالملك بن ابی الحارث سلمی [2] و یا عبیدالله بن حارث سلمی [3] بوده است.

برخی ازمورخان تنها به ذكر عنوان كلی بسنده كرده و اشاره ای به نامش نكرده اند.

سید بن طاووس گوید: عبیدالله زیاد طی نامه ای به یزید بن معاویه خبر قتل حسین (ع) و نیز خبر اهل بیتش را گزارش داد. چنین نامه ای را برای سعید بن عاص، امیر مدینه نیز فرستاد». [4] .

ابن اثیر گوید: «عبیدالله بن زیاد، كس به مدینه فرستاد تا خبر قتل حسین (ع) را به عمرو بن سعید مژده دهد». [5] .

ابن كثیر می نویسد: «آن گاه ابن زیاد با نوشتن نامه ای به امیر حرمین، كشتن حسین (ع) را به او مژده داد». [6] .

در همین حال گروهی دیگر مانند طبری، مطلب را با تفصیل بیشتری نقل كرده اند.


وی می نویسد: «هشام گفت: عوانة بن حكم برایم حدیث كرد و گفت: هنگامی كه عبیدالله بن زیاد، حسین بن علی (ع) را كشت و سرش را نزد وی آوردند، عبدالملك بن ابی الحارث سلمی را فراخواند و گفت: رهسپار مدینه شو تا نزد عمرو بن سعید بن عاص برسی و قتل حسین را به او مژده بدهی. عمرو بن سعید بن عاص در آن روز امیر مدینه بود. گوید: او درصدد بهانه جویی برآمد ولی عبیدالله او را بازداشت و گفت: برو تا به مدینه برسی و نباید كه خبر پیش از تو به آنجا برسد. مقداری دینار نیز به او داد و گفت: بهانه میاور و اگر مركبت از رفتن باز ماند، مركبی دیگر بخر». [7] .


[1] الارشاد، ج 2، ص 123؛ امام در نقل علامه ي مجلسي (بحار، ج 45، ص 121) به نقل از نسخه ي ارشاد كه وي به دست داشته است كه آن شخص عبدالملك بن ابي الحارث سلمي بوده است و اين با گفته ي طبري مطابقت دارد. از ظاهر امر هم چنين برمي آيد زيرا كه اختلاف به كتابت برمي گردد و شمابهت كتابت حرث با حديث روشن است.

[2] تاريخ طبري، ج 4، ص 356.

[3] مثيرالاحزان، ص 94.

[4] الملهوف، ص 207؛ نقل از بحارالانوار، ج 45، ص 121.

[5] الكامل في التاريخ، ج 4، ص 88.

[6] البداية و النهاية، ج 8، ص 198.

[7] تاريخ طبري، ج، ص 356.